Dosadašnji književni poredak u kojem Autor i Delo
imaju privilegovano mesto, dok je čitalac sveden na pukog konzumenta, je ispušen
model koji je iscrpio razloge svog postojanja i možemo ga slobodno prepustiti sećanju.
Čitalac je tokom istorije bio posve nebitna pojava.
Njegova je funkcija svedena na ogledalo u kojem se zrcali Autorova veličina.
Uglavnom ga vidimo kao invalida kojem književna kritika, sa licencom za
odvajanje žita od kukolja, pomaže da ne zaluta u bespućima teksta. Sa Teorijom
recepcije njegovo stanje se popravlja: priznat je kao pasivna svest koja treba
da dopuni mesta neodređenosti što ih je Autor vešto osmislio i znalački
uobličio u Tekst. Dodelila mu se ulogica. Status potrošača mu je zajamčen.
Međutim, shvativši da je jezik sredstvo pomoću
kojeg se istina konstituiše i da je dovoljno izmeniti značenje nekoliko reči
da bi se promenio postojeći ili stvorio novi svet čitalac je otkrio kakvu moć poseduje u svojim rukama. Dostignuća savremenih
neuronauka nam to i potvrđuju. Značenje poruke jeste samo jedna od veza između
nervnih ćelija, i zavisi isključivo od neuronskih kola koja se stvaraju u mozgu
primaoca poruke. Tako da će značenje zavisiti od svih socijalno-psiholoških
karakteristika recipijenta. Dakle, naš konzument je zapravo jedini tvorac značenja,
vrhunski kreator sveta! Stavljanje recipijenta u prvi plan i okretanje naglavce
poretka na koji smo naučeni, u vizuelnim umetnostima nedavno je izveo Žarko
Aleksić svojim radom Brain Pictures.
Dok se lamentira nad tužnom sudbinom književnosti,
ona se već uveliko preobrazila i živi nikad punijim životom. Zahvaljujući
čitaocu. I internetu, kao mediju koji je prakse inventivnog čitanja učinio
mogućim. Čitalac je preuzeo aktivnu ulogu proizvođača značenja. On se već
uveliko koristi svim raspoloživim sredstvima kako bi jezik zahvaćen
osteoartrozama otkoštio. Disperzivnost prisutnih praksi aktivnog bavljenje jezikom
i proizvodnjom značenja (kao primere navešću praksu (raz)gradnje jezika medija
koju sprovodi Mr. Zajebavancija, i FB platformu Dživdžan zbori,
u kojoj svi članovi aktivno učestvuju u (de)konstrukciji svakodnevnog jezika)
upravo govore u prilog tezi o bujanju novih modela bavljenja stvarnošću jezika.
Uvođenje čitačke prakse u književno polje ima
široke reperkusije na redefinisanje pojma književnosti. Socijalne, ekonomske i
političke posledice će biti sveobuhvatne jer se pojavljuju tekstovi
koji ne žele stvarati nove kanone i čiji je cilj razgradnja jezika koji prenosi
istine vladajuće klase; razgrdnja jezika koji moćnike čini moćnijima, a potlačene još
potlačenijima. Ovakvo bavljenje jezikom ima karakter revolucije, onako kako su
je Zamjatin i drugovi shvatali: kao neprestano
kretanje i biranje trenutno optimalne mogućnosti za ostvarenje svih kreativnih
ljudskih potencijala (optimalna projekcija).
Čitačka praksa učinke svojih iskustava smatra
nekanonskim. Značenje koje se pridaje tekstu zavisi, koliko od materijalnosti samog znaka i medija putem kojeg se prenosi, toliko i od konteksta čitanja, i već
koliko sutra ono može biti sasvim drugačije. Mnogobrojni su načini kojima se
možemo poslužiti u proizvodnji značenja, da pomenem samo dva najvažnija. Čitački glič je postupak manipulacije
predloškom u cilju izazivanje namerne greške, na fonološkom i/ili morfološkom
planu, koja dovodi do stvaranja potpuno novog jezičkog sveta. Linkovanje je operacija
asocijatvnog/nasumičnog probijanja kroz tkivo teksta pri čemu se uspostavljaju
potpuno neočekivane veze i pomereni odnosi između sintaksičkih jedinica. Tehnike
su raznovrsne i nisu normativne; svaki čitalac će, u zavisnosti od niza faktora
koji uslovljavaju njegovo čitanje, kao što su godine, rod, socijalno-ekonomski
status itd., producirati svoje sopstveno značenje. Ono što je zajedničko
pobrojanim modusima jeste to da zastupaju nelinearno kretanje kroz tekst što
rezultira fantastičnim jezičkim svetovima koji otkrivaju neverovatne
potencijale sagledavanja stvarnosti.
Uvođenje čitačke prakse u književno polje jeste
otpor konvenciji uživanja u tekstu,
otpor konvenciji domaštavanja teksta,
otpor konvenciji dijaloga s piscem i
otpor svim inim konvencijama upravo s toga jer te konvencije imaju određeni
spektar davno zacementiranih značenja. Kroz rad školskog sistema i preko
obrazaca književnog života reprodukuje se jedan entropijski model u kojem su
uloge davno određene bez prava na ikakvo suštinsko menjanje. Čitalac je neko ko
kupuje knjige i čita ih među svoja četiri zida. One utiču na njega onako kako
je to već davno ustanovljeno. Čitalac se pojavi na književnoj večeri i izrazi
duboko poštovanje za Autorov rad. I tu se njegova uloga iscrpljuje. Do izlaska
sledeće knjige koju on ponovo kupuje. Upuštajući se u aktivno proizvođenje
značenja, obznanjujući javno svoj tekst čitanja, čitalac detronizuje Autora i
Kritičara oduzimajući im privilegovane pozicije moći. Svet koji nam se otkriva
u takvoj konstelaciji odnosa možda nije ni bolji ni lepši svet, ali svakako
jeste svet bremenit potencijama koje mogu izroditi nešto do sada neviđeno.
No comments:
Post a Comment